EEVA

Het verschil tussen de benzineprijs aan de pomp en de olieprijs in de markt.

Het verschil tussen de benzineprijs aan de pomp en de olieprijs in de markt.
Weet u waarom er een verschil zit in de benzineprijs aan de pomp en de olieprijs in de markt? Hoe staan die met elkaar in verhouding?
Het verschil tussen de benzineprijs aan de pomp 🚗 en de olieprijs in de markt.

1.Hierboven de opbouw van de benzine-, diesel- en LPG prijzen en hun samenstelling. Dit zijn adviesprijzen. Die betaal je eigenlijk alleen langs de grote weg.

Hieruit blijkt dat de inkoop van de diverse onderdelen maar een beperkt deel uitmaakt van de prijs door de accijns en de BTW. Blijft bij mij toch nog de vraag hangen waardoor prijsstijgingen altijd sneller te zien zijn aan de pomp dan prijsdalingen? Een totaal antwoord heb ik bij mijn zoektocht niet gevonden. Wel wat er nog meer van invloed is behalve de accijns en BTW toevoeging.

2. Tussen de winning van de ruwe olie en de verkoop van de benzine aan de pomp zitten verschillende stadia van productie. Ruwe olie bestaat uit verschillende onderdelen met elk zijn eigen productie- en handelsstadia. Alle verschillende onderdelen zullen op hun eigen manier deze prijsverandering moeten verwerken en daar kan dus een verschil in tempo en prijs ontstaan.

3. Benzine wordt in meer producten gebruikt dan alleen maar als brandstof in auto’s. Als de vraag groter wordt van bijv. de chemische industrie kan dit ook een opdrijvend effect hebben op de benzine aan de pomp. Groeiende vraag bij gelijk aanbod is hogere prijs! Dalende vraag bij gelijk aanbod is een dalende prijs. In die situatie zitten we op dit moment.

4. De ingekochte olie wordt vaak gekocht op de termijnmarkt. Dit betekent nu een vaste prijs maar levering over een paar weken of paar maanden. Dus de benzine in de pomp vandaag is olie die al maanden geleden is aangekocht. Dus zit er ook tijd tussen de prijsaanpassing aan de pomp en de prijsstijging of daling van de actuele olieprijs. Op deze termijnmarkten wisselen partijen (scheepsladingen olie) soms wel 8 keer van eigenaar voordat er sprake is van daadwerkelijke aflevering van de olie. Dagelijks wordt gemiddeld 20 x de opgepompte hoeveelheid olie verhandeld.

5. Er wordt voor de olieprijzen vaak gekeken naar WTI olie (voor de VS in mijn overzicht) en de Brent (voor Europa). Dit zijn eigenlijk vrij kleine olievelden en deze prijzen dienen als een benchmark (gemiddelde) voor de olie. De prijzen van de olie van andere velden kan best afwijken van deze benchmark. Soms zit er wel 10% verschil tussen. Dit hangt weer af van land / voor wie de olie is en of de olie makkelijk te delven is.

6. De koers van de EUR/USD. Of een vat olie USD 30 kost met een koers van 1.15 = EUR 26.09 of USD 30 met een koers van 1.05 = EUR 28.57

Dat maakt 9.5%  uit. Verder zijn er ook nog andere risico’s (transport, economisch, politiek) die afgedekt moeten of kunnen worden. Dit kan ook een onderdeel van de prijs zijn.

7. Prijzen van benzinestations in de omgeving. Als je iets lager zit qua prijs en je verkoopt meer dan heb je toch een betere dag!

8. Transportkosten. Het hangt ervan af waar de olie vandaan komt en waar hij naar toe moet!

Zo zie je maar dat de olieprijs wel belangrijk is voor onze benzineprijs, maar dat er nog heel veel dingen van invloed zijn op onze benzineprijs. En een stijging van de olieprijs wordt gek genoeg altijd sneller ingeprijsd, dan de daling. Maar die extra centen zijn dan voor de pomphouder en die verdienen er maar mondjesmaat aan. Er is toch iets geks aan de hand. In de vorige crisis was de olieprijs hoger dan nu maar de benzineprijs lager dan nu. Dat werd niet gecompenseerd door het koersverschil. Zo blijven er altijd bijzondere verschillen.

Valutacoach voor het MKB Erna Erkens

Maak kennis met Erna

Erna is geboren in Rotterdam in 1963. Ze heeft 35 jaar binnen het bankwezen gewerkt waarvan 33 jaar in Treasury.

Erna’s drijfveer is mensen/bedrijven helpen met haar kennis en ervaring. Leren van elkaar en door samenwerking allemaal beter worden. Met die reden heeft Erna haar business EEVA opgericht (Erna Erkens Valuta Advies). Erna’s mening is dat bedrijven geen zakendoen met bedrijven, maar mensen doen zaken met mensen.

Haar basis voor zakendoen is altijd de mens. Een primaire behoefte van mensen is dat ze het gevoel willen hebben dat ze ergens thuishoren. To Feel that they belong. Mensen met een set van dezelfde normen en waarden voelen zich thuis bij elkaar. Na een poosje voelen ze zich veilig en dan ontstaat er automatisch vertrouwen. Dat kost tijd.

Erna’s kernwaarden: Integriteit, loyaliteit, professionaliteit/kwaliteit en samenwerking.

Wisselkoersrisisco Erna Erkens Valuta Advies

Bent u helemaal thuis in alle vaktermen als u aan tafel zit met uw bank?

Of schiet er soms een woord voorbij waarvan u denkt? Wat was dat ook al weer?

In uw werk komen internationale transacties dagelijks voor, kennis van het vakjargon is dan belangrijk. Wilt u in gesprekken met uw bank of broker goed beslagen ten ijs komen en uzelf zeker voelen en alle gebruikte vaktermen begrijpen? Dan is deze online masterclass ‘Vakjargon in 5 dagen’ speciaal voor u!